SE-AEA Autogiro Cierva C30 3D

SE-AEA

Är ett program om en autogiro modell Cierva C30. Det innehåller 2D- och 3D-bilder, samt med text på både svenska o engelska. Det finns till PC (Linux och Windows). Nedladdning kan ske HÄR. En Android-version kommer eventuellt senare.



JUAN de la CIERVA

Spanjor som var autogirons fader. Före första världskriget sysslade Juan med glidflygplan, och intresserade sig för hur man skulle kunna undvika stall (överstegring). Under 1922 byggde han 3 prototyper av autogiros. Det blev dock den 4:e (januari 1923) som lyckades ta sig upp i luften. De första versionerna hade stela rotorblad, vilka gick fortare på den sida där de rör sig mot vinden. Detta medförde skakningar och instabilitet. Lösningen var att göra dem rörliga inom vissa gränser. De ställer då in sig själva till rätt läge.

En ny modell (C5) blev den sista byggda i Spanien. För att finna finansiering och produktions-kapacitet, flyttade han till England. Där tillkom C6A, i sammarbete med Avro. Autogirons kropp hämtades från skolflygplanet Avro 504. Rolf von Bahrs första autogiro var av modell C19. Den hade vingar och styrdes med roder, på samma sätt som normala flygplan. SE-AEA var dock av typ C30, vilken kom 1933. Den styrs i luften enbart genom att luta rotorhuvudet.

1936 dog Cierva i en flygolycka, under start med en DC-2:a. Ironiskt nog dog han i en olycka med ett vanligt flygplan. Arbetet med autogiron gick mycket ut på att göra flygning mera säkert.
 

ROLF von BAHR

Rolf föddes 1912 i Stockholm. Fadern blev marinattaché i England, vilket medförde att Rolf delvis fick sin skolgång där. När han senare ville lära sig flyga återvända han till de brittiska öarna och Heston Airport. Där hade Cierva verksamhet i form av utprovning. Visste Rolf detta sedan tidigare?. Graf Zeppelin (luftskeppet) besökte även fältet, och dess befälhavare Dr. Eckener prisade autogiron. Slump eller inte, så fick det nog följder för framtiden.

När Rolf kom hem bildade han tillsammans med bröderna Dieden, AB Autogiroflyg. Första egna blev en C19 med registrering SE-ADU. 1934 inköptes SE-AEA, i samband med detta löste Rolf ut sina kompanjoner. Genom åren bedrevs sedan verksamhet som inkluderade spaning efter ubåtar, minor och infrusna fartyg. Därtill sjuktransporter, flygfoto och transport av skidturister i fjällen.

Som mest hade han 7 autogiros. Med 7-8000 timmar i luften var han världens mest erfarna autogiropilot. Han var närvarande vid Croydon när Cierva omkom 1936. Själv lämnade han denna världen 1988.
 

SE-AEA DATA

Typ: Cierva C30 (Avro Rota).
Rotordiameter: 11.28 m.
Längd (kropp): 6.01 m.
Vikt (lastad): 862 kg.
Marschhastighet: 129 km/t.
Maxhastighet (lätt lastad): 177 km/t.
Topphöjd: 2400 m.
Räckvidd: 402 km.
Motor: Armstrong Siddeley Genet Major. 7-cyl. stjärnmotor.
Motorstyrka: 145 hk.

Med den ovanifrån kommande styrspaken sköts all styrning i luften (lutning av rotorhuvudet). Med en snabbkoppling och en drivaxel, kan man vid start tillfälligt koppla ihop rotorn med motorn. Genom att spinna upp rotorn till 175-200 varv per minut, kortas startsträckan. Stabilisatorn har normal vingprofil på höger sida, men inverterad på andra sidan. Detta motverkar rotorns moment vid flygning rakt fram. Sporrhjulet styrs på marken med pedaler.

 

TILLBAKA