FFVS J22 3D

J22


Är ett program om det svenska jakt- och spanings-planet FFVS J22.
Du kan ladda ned det HÄR.



BAKGRUND


Sett till konstruktion av jaktplan, medförde 1930-talets mitt, ett stort steg framåt. Biplan blev monoplan, de fick infällbara landställ, täckta huvar och ställbara propellrar mm. Douhets teorier om bombplanets överlägsenhet, kom definitivt på skam. I Sverige hade man efter mycken vånda, bestämt att den första hela jaktflottiljen skulle byggas. 1937 anskaffades Gloster Gladiator (J8), för detta syfte. Ett plan med trevliga egenskaper, men ett biplan med fast landningsställ.

När vinden från det annalkande kriget började kännas, blev det snabbt många kunder till de jaktplan som erbjöds på marknaden. Sverige lyckades beställa från USA och 60 P-35 (J-9) erhölls, innan Roosevelt lade embargo på resten. Från Italien kom Reggiane 2000 (J20) och Fiat CR42 (J11). Det första ett plan med hyfsade prestanda, men av sämre tillverkning. Det andra ett rent nödköp, de 12 första från början avsedda som
hjälp till Finland.

J22 var ett projekt avsett att ta till om köp utifrån misslyckades, vilket i övrigt blev fallet. SAAB var för sin del fullt upptagna med sina egna B17, B18 och J21. Samt därtill licenstillverkning av B5 och SK14.


FFVS J22

Konstruktören Bo Lundberg började rita på 22:an 1940, när han var stationerad i USA. Förutsättningen var att undvika aluminium. SAAB använde i stort sett det som fanns i Sverige.

Att bygga av stål och trä var inget nytt. Då ofta en kropp av stålrör och vingar av trä. J22 kom dock att framställas med ett stålskelett täckt av träpaneler. Den senare patenterade metoden att montera dessa paneler, medgav en viss flexilitet. Vilket var en fördel då inte minst trä kan röra sig och hål passa sämre. Skarvarna mellan träpanelerna täcktes med tygremsor. Att vingbalken blev rak var av stor vikt, därför svetsades den fastsatt i en särskild vattenkyld ställning. Landstället fälldes in genom att det roterade kring sin egen axel, för att sedan fällas bakåt in i kroppen. Detta gav en stark vinge, men en smal spårvidd. Rodren var av en stålstomme, klädda med tyg. Motorn var en Twin Wasp (original eller kopierad) på 1065 hk. Den satt bland annat också i J9, vilken var ungefär 100 km/t långsammare. Dubbla luftmotståndet.

Projekt J22 aktiverades februari 1941, första provflygningen skedde september 1942, leveranser påbörjades oktober 1943.


DATA


Längd: 7.8 m. Spännvidd: 10 m.
Vikt Tom: 2000-2020 kg. Strid: 2760-2835 kg.
Maxhastighet: 560-580 km/t. Marschhastighet: 500 km/t.
Topphöjd (enligt tillverkare): 9300 m.
Motor:
Pratt&Whitney Twin Wasp. 14 cyl. luftkyld stjärnmotor.
1065 hk vid 2550 varv per minut.

Byggd i 3 versioner:
J22-1:
Beväpning: 2/13.2 mm akan (kanoner). 2/7.9 mm ksp.
J22-2:
Beväpning: 4/13.2 mm akan.
Modifierad vinge.
S22-3:
Spaningsversion med kameror.

Det här avbildade flygplanet var unikt. Det startade som en J22-1 (tillverkningsnummer 22143). Användes sedan som prototyp för J22-2 och blev då 22221. Det visas här som Röd B från F10 (Ängelholm).

 

En bevarad J22:a på Flygvapenmuseum, Malmslätt (Linköping).

J22 presenterad i pocketboken "Svensk Flygkalender 1946".

Bild publiserad i tidningen Foto 7/1945. Fotograf var Bo Dahlin, bilden
döpt till "Ovan molnen".

Reklam för den svensktillverkade kopian av Twin Wasp (motorn i J22).

Svensk Twin Wasp i motorbock för prov.

 

TILLBAKA

 

©Jan Lindström 2019**

**Förutom de 4 nedersta bilderna