FVM J23

 

FVM

Svenskt militärflyg kom igång genom privata donationer. För Flottans del 1911, med flygningar främst från Värtans (Stockholm) isbelagda yta. För Arméns var debuten i det västgötska Axvalla. Snart flyttades dock fokus till östgötska Malmen (Malmslätt). Armén erhöll åren 1911-17 42 flygplan, av vilka 12 donerats. För Flottan var siffrorna 22 respektive 14.

Under kriget 1914-18 dominerades svensk flygplanstillverkning av Thulins i Landskrona. När man började skönja slutet av striderna, togs beslut på att ställa om till bilproduktion. Thulin hade nog förbyggt sig och han måste ha haft en aning om att krigslutet skulle innebära billiga surplusflygplan. Thulin levde dock inte så länge, han omkom i en flygolycka 1919. Vilket kanske bidrog till företagets snabba fall. Från offentligt håll fanns det de som förordade privat tillverkning men ingen ville betala för det. Därmed uppstod en möjlighet att bygga ut verksamheten vid Malmslätt.

Den senare kom att bestå av både flygning och reperationer. 1918 beslutades även att påbörja tillverkning. Detta vid FVM (Flygverkstäderna Malmslätt). Alltihop oftast av de involverade kallat för Flygkompaniet, eftersom det från 1916 var ett kompani inom Kungliga Fälttelegrafkåren. När man så kom in på 20-talet, bildades ett eget regemente. 1919 stod en ny monteringshall färdig där 6 man till en början fick arbete. Här kom bland annat J23 att sättas ihop. Under åren 1918-26 byggdes
flygplan där enligt listan nedan.

1926 skapades Flygvapnet och flygplanen spreds ut på flottiljer. Verkstäderna blev kvar under namnet CFM (senare CVM). Fortsättningen är en annan historia.

Tillverkade flygplan vid FVM (antal byggda):

Albatross 120 hk               (11)
Albatross 160 hk               (16)
J23                                     (5)
J24                                     (1)
J24B                                   (1)
Phönix 122                         (9)
Phönix Dront E1  220 hk    (22)
Phönix Dront E2  300 hk    (8)
S18                                    (15)
S21/25                               (18)
Triplan                                (1)
Tummelisa                         (15)
 

J23

J23 var ett monoplan av parasoll-typ. Med det avses att vingen inte direkt var förenad med flygkroppen. De inre vingstöttorna var formade som ett utdraget N. De yttre var snedställda och löpte från vingens tjockaste del ned till landningstället. Flygkroppen var slank och ovalt formad. Med det i tanke kan man nästan se att fenan/sidorodret från början var för litet. Landningsstället var ganska högt och förstärkt med wire i kryss. Hjulaxeln var inbyggd likt Fokker Dr.1, vilket skapade ett extra bärplan. Föraren hade visst skydd vid rundslagning (kapotering) av förhöjningen bakom kupén. Motorn var en sexcylindrig 19 liters BMW, vilken kan ha varit ett surplusköp efter kriget. Den hade hög kompression och var optimerad för höjd. Full gas kunde ges först över 2000 meter, vid havsnivå kunde detta leda till motorskador. Även Benz, Maybach och Mercedes-motorer kom hit som surplus. Kolvarna till de tyska inköpen var av tackjärn. FVM tillverkade sedan egna kolvar i aluminium till ett antal av dessa.

J23 var ett ganska uppmärksammat jaktflyg vid den internationella utställningen i Göteborg 1923 (ILUG). Enligt Nils Söderberg blev dock utprovningen möjligen lidande av brådskan att deltaga. Även bland dåtidens svenska militära piloter fanns en
viss stolthet. Allt detta baserat på utseendet, vilket utan tvivel hade sina förtjänster. Snart drabbades dock J23 av vingbrott och togs ur tjänst. Försök att förbättra konstruktionen gav J24 och J24B. Den först nämndas flygkropp sprack under ett dykprov. Piloten Nils Söderberg kunde endast med stor möda få ned planet på moder jord. Det andra (ett biplan) blev tack vare stålprofiler i vingens struktur för tungt. J23 hade ändå aldrig blivit något riktigt bra jaktplan. Den massiva vingen passade inte för snäv kurvtagning.

   DATA
   Spännvidd: 11.2 m.
   Vingyta: 18 m².
   Tomvikt: 760 kg.
   Tjänstevikt: 980 kg.
   Motor: BMW IIIa  185 hk vid 1400 varv.
   Maxhastighet: 220 km/t (1000 m) 250 km/t (3000 m).
   Topphöjd: 8000 m.
   Beväpning: 2 st 8 mm kulsprutor modell 22.
 

TILLBAKA

 

©Jan Lindström 2024